هوش مصنوعی و کاربرد آن در پروژه های زندگی

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و کاربرد آن در پروژه های زندگی

اینکه همواره کسی در زندگی داشته باشید که بتواند به انواع و اقسام سوالات شما پاسخ دهد و در زمینه های مختلف شما را راهنمایی نماید همیشه جذاب بوده است و یا اینکه با یک سری توضیحات بتوانید عکسهای جذاب و متنوع تولید کنید، آن هم بدون استفاده از دوربین و نرم افزارهای مختلف ادیت عکس می تواند بسیار شما را در کارها جلو بیندازد.

در عصر حاضر و به لطف هوش مصنوعی (AI) خیلی کارها ممکن شده است که شما تنها بخش کوچکی از آن را در پاراگراف قبلی مطالعه نمودید. در این مقاله قصد داریم بیشتر در خصوص هوش مصنوعی و کاربردهای آن در پروژه های زندگی خود آشنا شویم.

 

هوش مصنوعی چیست؟

در دهه اخیر، یکی از مهمترین فناوری های جهان که تقریبا تمام جنبه های زندگی شخصی و حرفه ای آدمها را تحت تاثیر قرار داده است هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) می باشد.

هوش مصنوعی شاخه ای از علم کامپیوتر است که به ساخت و توسعه سیستمها و برنامه هایی می پردازد که قادر به انجام وظایفی هستند که به طور معمول نیاز به هوش انسانی دارد، مواردی مانند تشخیص الگوها، حل انواع مسئله ها، درک زبانهای مختلف و ….

در زندگی شخصی از انواع کاربرد آن از دستیار صوتی گرفته (مانند siri و Amazon Alexa) تا انواع خانه های هوشمند  و انواع ابزارهای مراقبتی مانند Apple Watch و انواع اتومبیلهای خودکار و هوشمند و ….  می توان از هوش مصنوعی بهره برد؛

در این مقاله به آشنایی با دو وبسایت مهم AI که می تواند در زندگی ما بسیار موثر واقع شود خواهیم پرداخت.

 

آشنایی با ChatGPT:

این ابزار جذاب که استفاده از آن در فرمت معمولی آن نیز رایگان است یکی از نوآوری های برجسته حوزه هوش مصنوعی و پردازش زبان می باشد و کافی است در وبسایت آن ثبت نام نمایید تا بتوانید استفاده از آن را آغاز کنید.

عملکرد آن به این شکل می باشد که شما در قالب یک متن درخواست خود را توضیح می دهید (حتی به زبان فارسی) و یا سوال خود را مطرح می کنید و ابزار به شما بر اساس نوع درخواستی که داشتید پاسخ می دهد. تقریبا در خصوص هر موضوعی که از آن سوال بپرسید (از امور روزمره گرفته تا در خصوص برنامه نویسی، مسائل مالی و ….) پاسخی داده خواهد شد ولی در بسیاری موارد نیز ممکن است پاسخها نیاز به صحت سنجی داشته باشند و نمی توان کامل به پاسخها اطمینان نمود.

هربار پاسخی جدید…

شگفتی این ابزار آنجایی است که بر اساس نوع پرسش شما، می تواند هربار پاسخی جدید و کاملتر به شما ارائه نماید. به عنوان مثال فرض کنید که می خواهید در خصوص خرید یک گوشی موبایل از این ابزار کمک بگیرید. ساده ترین سوال این است که بپرسید “چه گوشی برند X را که در یک سال اخیر تولید شده باشد به من برای خرید پیشنهاد می دهی؟”

احتمالا پاسخهایی را دریافت خواهید نمود و چند پیشنهاد به شما ارائه می شود، حال برای اینکه بتوانید پاسخ دقیقتری دریافت کنید می توانید چند فاکتور جدید به پرسش خود اضافه نمایید.

مثلا سوال خود را به این شکل بازطراحی کنید:

“به من چهار گوشی پرفروش، برند X را که سیستم عامل اندروید دارند و صفحه نمایش آنها Y می باشد و وزنی کمتر از 200 گرم داشته باشد و RAM آن حداقل 8 گیگ باشد معرفی کن”

بعد از دریافت چهار گوشی در سوال بعدی خود می توانیم اطلاعاتی در مورد گوشی منتخب خود بپرسیم که مثلا:

“در خصوص گوشی Z لطفا به اندازه 100 کلمه در خصوص مزایای آن نسبت به مدل سال قبل همین گوشی توضیح بده”

و بعد به همین ترتیب اطلاعات خود را با کمک این ابزار جذاب کاملتر کنیم.

در خصوص سایر فیلدهای زندگی نیز به همین شکل با طرح پرسشهای کامل  و در نظر گرفتن فاکتورهای زیاد می توانیم سوال خود را محدودتر و البته جامع تر نمود و به پاسخ خود رسید.

 

آشنایی با Copilot:

Copilot یکی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده است و شامل بخشها و ابزارهای مختلفی است که یکی از آنها ابزار Image Creator است که با کمک این ابزار با توضیح یک سری موارد، به کمک هوش مصنوعی می توانید تولید عکس یا ویرایش عکس نمایید.

به عنوان مثال با یک توضیح ساده مانند متن ذیل:

Create an Image from an office with two laptops

در همان لحظه چند عکس از یک دفتر کاری با دو لپ تاپ تولید خواهد دید.

از این دست ابزارها می توان به Leonardo و Runaway نیز اشاره نمود.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله با دو ابزار پرکاربرد هوش مصنوعی در زمینه تولید محتوا و تولید عکس آشنا شدید؛ اگر شما هم به موضوع هوش مصنوعی علاقه مند هستید می توانید با سرچ در اینترنت با انواع ابزارهایی که در حال حاضر امکان استفاده رایگان دارند و نحوه عملکرد آنها بیشتر آشنا شوید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید