افزایش تاب آوری در پروژه های زندگی

تاب آوری

افزایش تاب آوری در پروژه های زندگی

چقدر پیش آمده در زندگی خود احساس کم آوردن و عدم توانایی برای ادامه مسیر را تجربه کنید؟

اگر با خود صادق باشیم، قطعا همه ما چنین لحظاتی را تجربه کرده ایم و سختی های زندگی به همه فشارهای زیادی آورده است.

حال باید دید که چگونه می توان توانایی خود در مواجهه با بحرانها را درخود ارتقا داد و از چالشها و شکستها در زندگی عبور نمود.

 

تاب آوری چیست؟

اینجاست که واژه تاب آوری مفهوم پیدا می کند، درواقع تاب آوری به معنای توانایی فرد در مقابله با چالشها و بحرانهای زندگی است.

افراد تاب آور به سرعت از شکستها و دشواری ها عبور نموده و به حالت نرمال زندگی باز می گردند و می توانند شرایط را مدیریت کنند.

این ویژگی نه تنها به قدرت روانی فرد کمک می نماید بلکه موجب می شود در مواجهه با مشکلات خلاقیت و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشیم.

چگونه تاب آوری را در خود افزایش دهیم

بی تردید، تاب آوری یکی از مهم ترین مهارتهای زندگی است که افراد برای بهبود کیفیت زندگی خود باید آنرا در خود تقویت نمایند.

در ادامه برخی راهکارهایی که به افزایش این مهارت ارزشمند به ما کمک می نماید اشاره خواهد شد:

مدیریت استرس:

یکی از بزرگترین عوامل کاهش تاب آوری کنترل استرس است، با تمرینات ذهن آگاهی و انجام مدیتیشن و یوگا و تنفس عمیق که در مقالات قبلی کافه مدیر پروژه به آنها اشاره نموده بودیم.

همچنین با داشتن سبک زندگی سالم که شامل تغذیه سالم، خواب کافی و تحرک و ورزش منظم می باشد، و البته مطالعه و افزایش دانش در خصوص مدیریت خشم و احساسات تا حدود زیادی می توان استرسهای خود را مدیریت نمود.

پذیرش واقعیتهای زندگی:

در زندگی همه ما چالشها و مشکلاتی وجود دارد که بخشی از زندگی ماست و ممکن است کاری از ما برای حل آنها بر نیاید و در اصطلاح از دایره کنترل ما خارج باشد.

بهتر است یاد بگیریم به جای مقاومت و جنگیدن در مقابل آنها، واقعیتها را بپذیریم و با آنها زندگی کنیم.

اگر فیلم “زندگی زیباست” را دیده باشید، می تواند بهترین مثال برای این مورد باشد:

پدری که در زمان جنگ جهانی در اردوگاه نازی ها، تلاش می کند تا پسر کوچک خود را متقاعد کند که تمام این جنگ و اتفاقات صرفا یک بازی است

و همه در این بازی شرکت دارند و در حال شوخی هستند و …. درواقع این پدر به جای اینکه کنترل خود را از دست بدهد و غم دوران را بخورد،

با پذیرش واقعیت، در تلاش است تا برای فرزند خود روزهای بهتری بسازد و این باعث می شود که خود او هم انگیزه پیدا کرده و در کنار فرزند کوچکش از زندگی حتی در دوران جنگ لذت بیشتر ببرد.

تمرین انعطاف پذیری:

انعطاف پذیری به معنای توانایی تطبیق با تغییرات و شرایط جدید است، افراد انعطاف پذیر می توانند به سرعت خود را با شرایط جدید وفق دهند و از پس چالشهای جدید برآیند. برای افزایش مهارت انعطاف پذیری در زندگی می توان از تمرینهایی مانند مواجهه با ترسها (مانند شهامت سخنرانی در جمع و ….)، تجربه موقعیتهای جدید، و پذیرش تغییرات جدید در زندگی استفاده نمود.

حفظ نگرش مثبت در زندگی:

افرادی که سعی می کنند در زندگی خود و در هر شرایطی نگرش مثبت به مسائل داشته باشند، به مراتب تاب آوری بیشتری در مشکلات خواهند داشت.

برای افزایش نگرش مثبت در زندگی می توان از تکنیکهای قدردانی و سپاسگزاری و همچنین تمرکز بر نقاط مثبت و قوت خود استفاده نمود.

پذیرش مسئولیت و یادگیری از شکستهای قبلی:

یکی از بزرگترین مهارتهایی که همه افراد در زندگی به آن نیاز دارند، این است که یاد بگیرند که مسئولیت کارها و اتفاقات زندگی خود را بپذیرند و آن را گردن دیگران نیندازند.

درواقع اگر پیروز شدید از خود و البته همه کسانی که از شما حمایت کردند تقدیر کنید و اگر شکست خوردید هم مسئولیت آن را بپذیرید تار احتتر و واقع بینتر از آن عبور کنید.

درواقع اگر مدام بخواهیم اتفاقات زندگی خود را به دیگران نسبت دهیم تمرکز خود را از دست داده و درگیر تنفر از دیگران و … می شویم.

بهتر است با پذیرش مسئولیت، سعی کنیم از شکستهای خود درس گرفته و با برنامه ریزی مجدد و ادامه تلاش و صبوری در ادامه مسیر زندگی خود گام برداریم.

بهبود روابط اجتماعی:

انسان یک موجود اجتماعی است و فارغ از درونگرا و یا برونگرا بودن افراد، داشتن روابط قوی، میتواند همواره به ما در افزایش تاب آوری کمک نماید. اینکه بتوانیم شبکه ارتباطی خود را گسترش داده و با آدمهای بیشتری در زندگی در ارتباط باشیم و دوستان بیشتری داشته باشیم می تواند علاوه بر اینکه حس و احوال بهتری را نصیب ما نماید احتمال حل راحتتر مسائل را نیز بیشتر می کند.

همچنین شرکت در فعالیتهای گروهی و اجتماعی و دریافت حمایت عاطفی از نزدیکان می تواند کیفیت زندگی و در نتیجه تاب آوری ما را بهبود دهد.

تقویت معنویت:

داشتن ارتباط عمیق با ارزشها و باورهای شخصی و داشتن معنویت و نیایش با پروردگار نیز می تواند کمک زیادی به افزایش تاب آوری در مسائل مختلف زندگی نماید.

 

نتیجه گیری:

قطعا شما هم موافق هستید که تاب آوری یک مهارت حیاتی در زندگی آدمهاست  و باید تلاش کنیم با تمرین، موارد فوق الذکر را در خود تقویت نماییم تا بهتر و موثرتر و با تاب آوری بیشتر در زندگی با مشکلات و مسائل مختلف مواجه شویم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید